RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
BAHASA MALAYSIA
PROGRAM PEMULIHAN KHAS
TAJUK / KEMAHIRAN | OBJEKTIF | ISI KANDUNGAN | AKTIVITI |
1. Huruf-huruf abjad kecil a – z. | Pada akhir pelajaran murid dapat : 1 Menyebut huruf-huruf yang dipaparkan dengan betul. 2 Memadankan huruf-huruf kecil yang sama. 3 Mengenal dan mengingat huruf-huruf kecil yang terdapat dalam paparan atau carta. 4 Menulis huruf kecil yang disebut oleh guru atau yang didengar. | 1. Menyebut/mengenal nama huruf kecil secara turutan. 2. Menyebut/ mengenal nama huruf kecil secara rawak. 3. Mencari, mewarna, memilih huruf kecil tersembunyi. 4. Menulis huruf kecil di udara, di dulang, di atas pasir, huruf timbul dengan jari, di belakang kawan dan sebagainya. 5. Membentuk huruf kecil dengan plastisin atau tanah liat mengikut urutan. 6. Menekap atau melukis huruf daripada kad-kad tebuk mengikut turutan. 7. Menyurih huruf kecil mengikut turutan. 8. Menyalin huruf kecil daripada kad-kad huruf kecil. 9. Menulis huruf kecil yang disebutkan oleh guru atau rakan atau menggunakan rakaman audio dan kaset audio. | · Paparan kad-kad abjad a – z. · Menyebut huruf pada carta abjad secara turutan a – z. · Menyebut kad-kad abjad bergambar: a-ayam b-bola c-cawan d-dadu · Mewarna gambar berabjad. · Melengkapkan lembaran kerja. |
2. Huruf-huruf besar A – Z | Pada akhir pelajaran murid dapat : 1 Menyebut huruf-huruf yang dipaparkan dengan betul. 2 Memadankan huruf-huruf besar yang sama. 3 Mengenal dan mengingat huruf-huruf besar yang terdapat dalam paparan atau carta. 4 Menulis huruf besar yang disebut oleh guru atau yang didengar. 5 Memadankan huruf besar dengan huruf kecil dan menyalinnya semula. | 1. Menyebut/mengenal nama huruf besar secara turutan. 2. Menyebut/ mengenal nama huruf besar secara rawak. 3. Mencari, mewarna, memilih huruf besar tersembunyi. 4. Menulis huruf besar di udara, di dulang, di atas pasir, huruf timbul dengan jari, di belakang kawan dan sebagainya. 5. Membentuk huruf besar dengan plastisin atau tanah liat mengikut urutan. 6. Menekap atau melukis huruf daripada kad-kad tebuk mengikut turutan. 7. Menyurih huruf besar mengikut turutan. 8. Menyalin huruf besar daripada kad-kad huruf besar. 9. Menulis huruf besar yang disebutkan oleh guru atau rakan atau menggunakan rakaman audio dan kaset audio. | · Paparan kad-kad abjad a – z. · Menyebut huruf pada carta abjad secara turutan a – z. · Menyebut kad-kad abjad bergambar: a-arnab b-bakul c-cermin d-durian · Mewarna gambar berabjad. · Melengkapkan lembaran kerja |
3 Huruf-huruf vokal a e i o u. e taling / e pepet | Pada akhir pelajaran murid dapat : 1 Mengenal huruf-huruf vokal dengan betul. 2 Membunyikan vokal dengan sebutan bunyi yang betul. 3 Memilih huruf vokal berdasarkan gambar dengan betul. 4 Menulis huruf vokal pada gambar yang diberi dengan betul. | 1 Mengenal dan membunyikan vokal a, e, i, o, u dengan sebutan yang betul. 2 Mendengar bunyi-bunyi huruf vokal dari pita rakaman atau ‘language master’. 3 Menyesuaikan bunyi vokal dengan gambar. 4 Memilih kad gambar yang sesuai dengan huruf vokal.Memilih huruf vokal dengan gambar yang sesuai. 5. Menulis huruf vokal berdasarkan gambar. 6. Memadankan huruf vokal dengan gambar. 7. Menulis huruf vokal pada perkataan yang tidak lengkap. | · Paparan kad-kad huruf vokal a, e, i, o, u. · Memadankan kad cantuman huruf vokal dengan gambar: a-api e-ekor i-ikan o-otak u-ubi · Permainan menyebut atau menyambung bunyi vokal awalan. Contoh: Guru - i Murid - kan · Permainan domino gambar dengan vokal awal dan vokal dengan suku kata. · Latih-tubi atau melengkapkan vokal pada perkatan yang bergambar. |
3 Suku kata KV | Pada akhir pelajaran murid dapat :
| 1 Mengenal dan membunyikan suku kata KV berdasarkan gambar. 2 Mengenal dan membunyikan suku kata KV berdasarkan kad suku kata. 3 Menyesuaikan suku kata dengan gambar atau gambar dengan suku kata. 4 Memilih kad suku kata berdasarkan gambar. 5 Menulis suku kata berdasarkan gambar. | · Paparan carta / kad suku kata KV. · Menyebut suku kata KV dengan gambar yang diberi. · Menyesuaikan kad suku kata KV dengan gambar. . Contoh : ba-baju ca-cawan da-dahi · Latih-tubi mengeja / menyebut suku kata KV. · Menulis/melukis /mewarna gambar yang bersuku kata KV di bawahnya. · Melengkapkan lembaran kerja atau menulis secara mekanis pada buku latihan. |
4 Perkataan KV + KV | Pada akhir pelajaran murid dapat :
| 1 Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru. 2 Menyatu dan memadankan dua suku kata berdasarkan gambar. 3 Mengisi suku kata awalan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar. 4 Menulis perkataan berdasarkan gambar. 5 Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata. | · Paparan gambar dengan perkataan KV + KV. · Menyebut ceraian kad-kad suku kata KV. · Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan KV + KV. Contoh: ba + tu = batu da + hi = dahi bo + la = bola me + ja = meja · Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan. · Menulis/mewarna gambar yang lengkap dengan perkataan KV + KV. · Membaca ayat-ayat mudah seperti:
· Melengkapkan lembaran kerja atau menulis secara mekanis pada buku latihan. |
6 Perkataan dua suku kata V + KV | Pada akhir pelajaran murid dapat :
V + KV.
| 1 Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru. 2 Menyatu dan memadankan dua suku kata berdasarkan gambar. 3 Mengisi suku kata awalan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar. 4 Menulis perkataan berdasarkan gambar. 5 Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata. 6 Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu. | · Paparan gambar dengan perkataan V + KV. · Menyebut ceraian kad-kad suku kata V + KV. · Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan V + KV. Contoh: u-ubi i-isi a-abu i-ibu · Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan. · Menulis/mewarna gambar yang lengkap dengan perkataan V + KV. · Membaca ayat-ayat mudah seperti:
· Melengkapkan lembaran kerja atau menulis secara mekanis pada buku latihan. |
7 Perkataan KV + KV + KV | Pada akhir pelajaran murid dapat :
KV + KV + KV.
| 1 Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru. 2 Menyatu dan memadankan suku - suku kata berdasarkan gambar. 3 Mengisi suku kata awalan atau pertengahan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar. 4 Menulis perkataan berdasarkan gambar. 5 Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata. 6 Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu. | · Paparan gambar dengan perkataan KV + KV +KV. · Menyebut ceraian kad-kad suku kata KV + KV + KV. · Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan KV + KV + KV. Contoh: ke + ru + si ke + re + ta pe + li +ta · Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan. · Menulis/mewarna gambar yang lengkap dengan perkataan KV + KV + KV. · Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti:
· Melengkapkan lembaran kerja atau menulis secara mekanis pada buku latihan. |
7 Perkataan KVK | Pada akhir pelajaran murid dapat :
KVK.
| 1 Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru. 2 Menulis perkataan berdasarkan gambar. 3 Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu. | · Paparan gambar dengan perkataan KVK. · Menyebut kad perkatan KVK. Contoh: beg cat bot pen dsb. · Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan. · Menulis/mewarna gambar yang lengkap dengan perkataan KVK. · Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti:
· Melengkapkan lembaran kerja atau menulis secara mekanis pada buku latihan. |
9. Suku kata KVK | Pada akhir pelajaran murid dapat :
| 1 Membunyikan suku kata KVK berdasarkan carta atau kad-kad suku kata KVK. 2 Memadankan kad-kad suku kata KVK menjadi perkataan yang bermakna. 3 Menulis suku kata menjadi perkataan. | · Meneliti dan membunyikan carta atau kad-kad suku kata KVK. · Membaca kad-kad suku kata KVK. · Memadankan suku-suku kata KVK menjadi perkataan. · Menulis dalam buku latihan perkataan yang didapati dari padanan kad. · Membaca semula perkataan yang ditulis dan memahami maknanya. |
10. Perkataan V + KVK | Pada akhir pelajaran murid dapat :
V + KVK.
| 1 Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru. 2 Menyatu dan memadankan suku - suku kata berdasarkan gambar. 3 Mengisi suku kata awalan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar. 4 Menulis perkataan berdasarkan gambar. 5 Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata. 6 Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu. | · Paparan gambar dengan perkataan V + KVK. · Menyebut ceraian kad-kad suku kata V + KVK. · Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan V + KVK. Contoh: i + kan a + yam e + nam · Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan. · Menulis/mewarna gambar yang lengkap dengan perkataan V + KVK. · Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti: o Ayah bela itik. o Ayah bela ayam. o Ayah bela ayam dan itik. · Melengkapkan lembaran kerja atau menulis secara mekanis pada buku latihan. |
11. Perkataan KV + KVK | Pada akhir pelajaran murid dapat :
KV + KVK.
| 1 Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru. 2 Menyatu dan memadankan suku - suku kata berdasarkan gambar. 3 Mengisi suku kata awalan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar. 4 Menulis perkataan berdasarkan gambar. 5 Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata. 6 Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu. | · Paparan gambar dengan perkataan KV +KVK. · Menyebut ceraian kad-kad suku kata KV + KVK. · Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan KV + KVK. Contoh: ko + kok ba + dak la + pan · Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan. · Menulis/mewarna gambar yang lengkap dengan perkataan KV + KVK. · Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti:
· Melengkapkan lembaran kerja atau menulis secara mekanis pada buku latihan. |
12. Perkataan KVK + KV | Pada akhir pelajaran murid dapat :
KVK + KV.
| 1 Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru. 2 Menyatu dan memadankan suku - suku kata berdasarkan gambar. 3 Mengisi suku kata awalan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar. 4 Menulis perkataan berdasarkan gambar. 5 Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata. 6 Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu. | · Paparan gambar dengan perkataan KVK +KV. · Menyebut ceraian kad-kad suku kata KVK + KV. · Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan KVK + KV. Contoh: sum + bu kun + ci pin + tu · Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan. · Menulis/mewarna gambar yang lengkap dengan perkataan KVK + KV. · Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti:
· Melengkapkan lembaran kerja atau menulis secara mekanis pada buku latihan. |
13. Perkataan KVK + KVK | Pada akhir pelajaran murid dapat :
KVK + KVK dengan betul.
| 1 Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru. 2 Menyatu dan memadankan suku - suku kata berdasarkan gambar. 3 Mengisi suku kata awalan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar. 4 Menulis perkataan berdasarkan gambar. 5 Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata. 6 Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu. 7 Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk. | · Paparan gambar dengan perkataan KVK +KVK. · Menyebut ceraian kad-kad suku kata KVK + KVK. · Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan KVK + KVK. Contoh: sam + pan lan + dak ban + tal cin + cin · Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan. · Menulis/mewarna perkataan/gambar yang lengkap dengan perkataan KVK + KVK. · Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti:
· Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan. · Melengkapkan lembaran kerja atau menulis secara mekanis pada buku latihan. |
14. Perkataan KV + KV + KVK | Pada akhir pelajaran murid dapat :
KV + KV + KVK dengan betul.
| 1 Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru. 2 Menyatu dan memadankan suku - suku kata berdasarkan gambar. 3 Mengisi suku kata awalan atau pertengahan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar. 4 Menulis perkataan berdasarkan gambar. 5 Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata. 6 Memadankan perkataan dengan gambar. 7 Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai. 8 Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu. 9 Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk. | · Paparan gambar dengan perkataan KV + KV +KVK. · Menyebut ceraian kad-kad suku kata KV + KV + KVK. · Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan KV + KV + KVK. Contoh: se + ko + lah pe + ma + dam ba + si + kal · Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan. · Menulis/mewarna perkataan/gambar yang lengkap dengan perkataan KV + KV + KVK. · Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti:
· Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan. · Melengkapkan lembaran kerja atau menulis secara mekanis pada buku latihan. |
15. Perkataan KVK + KV + KVK | Pada akhir pelajaran murid dapat :
KVK + KV + KVK dengan betul.
| 1 Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru. 2 Menyatu dan memadankan suku - suku kata berdasarkan gambar. 3 Mengisi suku kata awalan atau pertengahan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar. 4 Menulis perkataan berdasarkan gambar. 5 Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata. 6 Memadankan perkataan dengan gambar. 7 Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai. 8 Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu. 9 Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk. | · Paparan gambar dengan perkataan KVK + KV +KVK. · Menyebut ceraian kad-kad suku kata KVK + KV + KVK. · Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan KVK + KV + KVK. Contoh: ram + bu + tan jam + ba + tan cen + da + wan · Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan. · Menulis/mewarna perkataan/gambar yang lengkap dengan perkataan KVK + KV + KVK. · Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti:
· Memahamkan ayat-ayat yang dibaca dengan menjawab beberapa soalan pendek. · Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan. · Melengkapkan lembaran kerja atau menulis secara mekanis pada buku latihan. |
16. Perkataan KVKK | Pada akhir pelajaran murid dapat :
KVKK dengan betul.
| 1 Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru. 2 Menulis perkataan berdasarkan gambar. 3 Membina, membaca dan menulis perkataan. 4 Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai. 5 Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu. 6 Menjawab soalan mudah. 7 Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan. 8 Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk. | · Paparan gambar dengan perkataan KVKK. Contoh: wang tong zink · Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan. · Menulis/mewarna perkataan/gambar yang lengkap dengan perkataan KVKK. · Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti:
· Memahamkan ayat-ayat yang dibaca dengan menjawab beberapa soalan pendek. · Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan atau melengkapkan lembaran kerja. |
17. Suku kata KVKK | Pada akhir pelajaran murid dapat :
| 1 Membunyikan suku kata KVKK berdasarkan carta atau kad-kad suku kata KVKK. 2 Memadankan kad-kad suku kata KVKK menjadi perkataan yang bermakna. 3 Menulis suku kata menjadi perkataan. | · Meneliti dan membunyikan carta atau kad-kad suku kata KVKK. · Membaca kad-kad suku kata KVKK. · Memadankan suku-suku kata KVKK menjadi perkataan. · Menulis dalam buku latihan perkataan yang didapati dari padanan kad. · Membaca semula perkataan yang ditulis dan memahami maknanya. |
18. Perkataan KV + KVKK | Pada akhir pelajaran murid dapat :
KV + KVKK dengan betul.
| 1 Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru. 2 Menyatu dan memadankan suku-suku kata berdasarkan gambar. 3 Mengisi suku kata awalan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar. 4 Menulis perkataan berdasarkan gambar. 5 Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata. 6 Memadankan perkataan dengan gambar. 7 Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai. 8 Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu. 9 Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk. | · Paparan gambar dengan perkataan KV + KVKK. · Menyebut ceraian kad-kad suku kata KV + KVKK. · Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan KV + KVKK. Contoh: ku + cing bu + rung pa + yung · Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan. · Menulis/mewarna perkataan/gambar yang lengkap dengan perkataan KV + KVKK. · Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti:
· Memahamkan ayat-ayat yang dibaca dengan menjawab beberapa soalan pendek. · Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan. · Melengkapkan lembaran kerja atau menulis secara mekanis pada buku latihan. |
19. Perkataan V + KVKK | Pada akhir pelajaran murid dapat : Menyebut nama benda dengan perkataan V + KVKK yang betul. 1. Menyatukan suku kata menjadi perkataan yang bermakna berdasarkan suku kata V + KVKK. 2. Mengeja perkataan V + KVKK dengan betul. 3 Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul. 4. Membaca 3 daripada 4 ayat- ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul. | 1 Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru. 2 Menyatu dan memadankan suku-suku kata berdasarkan gambar. 3 Mengisi suku kata awalan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar. 4 Menulis perkataan berdasarkan gambar. 5 Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata. 6 Memadankan perkataan dengan gambar. 7 Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai. 8 Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu. 9 Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan. 10 Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk. | · Paparan gambar dengan perkataan V + KVKK. · Menyebut ceraian kad-kad suku kata V + KVKK. · Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan V + KVKK. Contoh: u + dang o + rang a + bang · Latih-tubi mengeja an menyebut perkataan yang dipaparkan. · Menulis/mewarna perkataan/gambar yang lengkap dengan perkataan V + KVKK. · Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti:
· Memahamkan ayat-ayat yang dibaca dengan menjawab beberapa soalan pendek. · Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan. · Melengkapkan lembaran kerja atau menulis secara mekanis pada buku latihan. |
20. Perkataan KVK + KVKK | Pada akhir pelajaran murid dapat : 1. Menyebut nama benda dengan perkataan KVK + KVKK yang betul. 2. Menyatukan suku kata menjadi perkataan yang bermakna berdasarkan suku kata KVK + KVKK. 3. 20c. Mengeja perkataan 4. KVK + KVKK dengan betul. 5. 20d. Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul. 6. 20e. Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul. | 1. Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru. 2. Menyatu dan memadankan suku-suku kata berdasarkan gambar. 3. Mengisi suku kata awalan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar. 4. Menulis perkataan berdasarkan gambar. 5. Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata. 6. Memadankan perkataan dengan gambar. 7. Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai. 8. Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu. 9. Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan. 10. Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk. |
KVK + KVKK. Contoh: kan + dang bin + tang kum + bang
1. Dalam kandang ada kambing. 2. Bintang cantik waktu malam. 3. Kumbang hitam atas kayu.
|
20 Perkataan KVKK + KV | Pada akhir pelajaran murid dapat : 1. Menyebut nama benda dengan perkataan KVKK + KV yang betul. 2. Menyatukan suku kata menjadi perkataan yang bermakna berdasarkan suku kata KVKK + KV. 3. Mengeja perkataan 4. KVKK + KV dengan betul. 5. Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul. 6. Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul. | 1 Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru. 2 Menyatu dan memadankan suku-suku kata berdasarkan gambar. 3 Mengisi suku kata awalan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar. 4 Menulis perkataan berdasarkan gambar. 5 Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata. 6 Memadankan perkataan dengan gambar. 7 Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai. 8 Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu. 9 Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan. 10 Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk. |
KVKK + KV. Contoh: tang + ga nang + ka bang + ku
1. Rumah Ali ada tangga. 2. Dolah suka makan nangka. 3. Bangku ada di kantin.
|
21 Perkataan KVKK + KVK | Pada akhir pelajaran murid dapat : 1. Menyebut nama benda dengan perkataan KVKK + KVK yang betul. 2. Mengeja perkataan 3. KVKK + KVK dengan betul. 4. Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul. 5. Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul. | 1 Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru. 2 Menyatu dan memadankan suku-suku kata berdasarkan gambar. 3 Mengisi suku kata awalan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar. 4 Menulis perkataan berdasarkan gambar. 5 Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata. 6 Memadankan perkataan dengan gambar. 7 Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai. 8 Melengkapkan perkataan yang dipelajari pada ayat supaya menjadi ayat yang sempurna. 9 Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu. 10 Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan. 11 Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk. | · Paparan gambar dengan perkataan KVKK + KVK. · Menyebut ceraian kad-kad suku kata KVKK + KVK. · Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan KVKK + KVK. Contoh: ting + kap mang + kuk tong + kat · Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan. · Menulis/mewarna/ melukis perkataan/gambar yang lengkap dengan perkataan KVKK + KVK. · Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti: 1. Tingkap itu besar. 2. Mangkuk kaca sudah pecah. 3. Datuk pakai tongkat kayu. · Melengkapkan perkataan pada ayat. · Memahamkan ayat-ayat yang dibaca dengan menjawab beberapa soalan pendek. · Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan. |
22 Perkataan KVKK + KVKK | Pada akhir pelajaran murid dapat : 1. Menyebut nama benda dengan perkataan KVKK + KVKK yang betul. 2. Mengeja perkataan 3. KVKK + KVKK dengan betul. 4. Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul. 5. Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul. | 1 Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru. 2 Menyatu dan memadankan suku-suku kata berdasarkan gambar. 3 Mengisi suku kata awalan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar. 4 Menulis perkataan berdasarkan gambar. 5 Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata. 6 Memadankan perkataan dengan gambar. 7 Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai. 8 Melengkapkan perkataan yang dipelajari pada ayat supaya menjadi ayat yang sempurna. 9 Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu. 10 Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan. 11 Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk. | · Paparan gambar dengan perkataan KVKK + KVKK. · Menyebut ceraian kad-kad suku kata KVKK + KVKK. · Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan KVKK + KVKK. Contoh: kang + kung long + kang jeng + king · Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan. · Menulis/mewarna/ melukis perkataan/ gambar yang lengkap dengan perkataan KVKK + KVKK. · Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti: 1. Petani tanam kangkung 2. Tepi rumah ada longkang. 3. Sani kena gigit jengking · Melengkapkan perkataan pada ayat. · Memahamkan ayat-ayat yang dibaca dengan menjawab beberapa soalan pendek. · Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan. |
23 Perkataan KV + KV + KVKK | Pada akhir pelajaran murid dapat : 1. Menyebut nama benda dengan perkataan KV + KV + KVKK yang betul. 2. Mengeja perkataan 3. KV + KV + KVKK dengan betul. 4. Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul. 5. Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul. | 1 Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru. 2 Menyatu dan memadankan suku-suku kata berdasarkan gambar. 3 Mengisi suku kata awalan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar. 4 Menulis perkataan berdasarkan gambar. 5 Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata. 6 Memadankan perkataan dengan gambar. 7 Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai. 8 Melengkapkan perkataan yang dipelajari pada ayat supaya menjadi ayat yang sempurna. 9 Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu. 10 Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan. 11 Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk. | · Paparan gambar dengan perkataan KV + KV + KVKK. · Menyebut ceraian kad-kad suku kata KV + KV + KVKK. · Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan KV + KV + KVKK. Contoh: se + la + dang be + la + lang te + ro + pong · Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan. · Menulis/mewarna/melukis perkataan/gambar yang lengkap dengan perkataan KV + KV + KVKK. · Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti: 1. Dalam zoo ada seladang. 2. Belalang terbang di padang. 3. Pak Mat guna teropong. · Melengkapkan perkataan pada ayat. · Memahamkan ayat-ayat yang dibaca dengan menjawab beberapa soalan pendek. · Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan. |
24 Perkataan KV + KVK + KVKK | Pada akhir pelajaran murid dapat : 1. Menyebut nama benda dengan perkataan KV + KVK + KVKK yang betul. 2. Mengeja perkataan 3. KV + KVK + KVKK dengan betul. 4. Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul. 5. Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul. | 1 Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru. 2 Menyatu dan memadankan suku-suku kata berdasarkan gambar. 3 Mengisi suku kata awalan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar. 4 Menulis perkataan berdasarkan gambar. 5 Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata. 6 Memadankan perkataan dengan gambar. 7 Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai. 8 Melengkapkan perkataan yang dipelajari pada ayat supaya menjadi ayat yang sempurna. 9 Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu. 10 Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan. 11 Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk. | · Paparan gambar dengan perkataan KV + KVK + KVKK. · Menyebut ceraian kad-kad suku kata KV + KVK + KVKK. · Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan KV + KVK + KVKK. Contoh: be + lim + bing pe + lam + pong se + rom + bong · Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan. · Menulis/mewarna/ melukis perkataan/gambar yang lengkap dengan perkataan KV + KV + KVKK. · Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti: 1. Kumari suka makan belimbing. 2. Ali mandi guna pelampung. 3. Kapal itu ada serombong. · Melengkapkan perkataan pada ayat. · Memahamkan ayat-ayat yang dibaca dengan menjawab beberapa soalan pendek. · Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan. |
25 Perkataan KVK + KV + KVKK | Pada akhir pelajaran murid dapat : 1. Menyebut nama benda dengan perkataan KVK + KV + KVKK yang betul. 2. Mengeja perkataan 3. KVK + KV + KVKK dengan betul. 4. Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul. 5. Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul. | 1 Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru. 2 Menyatu dan memadankan suku-suku kata berdasarkan gambar. 3 Mengisi suku kata awalan atau pertengahan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar. 4 Menulis perkataan berdasarkan gambar. 5 Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata. 6 Memadankan perkataan dengan gambar. 7 Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai. 8 Melengkapkan perkataan yang dipelajari pada ayat supaya menjadi ayat yang sempurna. 9 Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu. 10 Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan. 11 Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk. | · Paparan gambar dengan perkataan KVK + KV + KVKK. · Menyebut ceraian kad-kad suku kata KVK + KV + KVKK. · Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan KVK + KV + KVKK. Contoh: tem + pu + rung pen + da + yung pem + bo + rong · Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan. · Menulis/mewarna/melukis perkataan/gambar yang lengkap dengan perkataan KVK + KV + KVKK. · Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti: 1. Tempurung kelapa warna coklat. 2. Sampan itu ada pendayung. 3. Pemborong ikan di pasar ikan. · Melengkapkan perkataan pada ayat. · Memahamkan ayat-ayat yang dibaca dengan menjawab beberapa soalan pendek. · Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan. |
26 Perkataan KVKK + KV + KVK | Pada akhir pelajaran murid dapat : 1. Menyebut nama benda dengan perkataan KVKK + KV + KVK yang betul. 2. Mengeja perkataan 3. KVKK + KV + KVK dengan betul. 4. Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul. 5. Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul. | 1 Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru. 2 Menyatu dan memadankan suku-suku kata berdasarkan gambar. 3 Mengisi suku kata awalan atau pertengahan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar. 4 Menulis perkataan berdasarkan gambar. 5 Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata. 6 Memadankan perkataan dengan gambar. 7 Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai. 8 Melengkapkan perkataan yang dipelajari pada ayat supaya menjadi ayat yang sempurna. 9 Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu. 10 Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan. 11 Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk. | · Paparan gambar dengan perkataan KVKK + KV + KVK. · Menyebut ceraian kad kad suku kata KVKK + KV + KVK. · Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan KVKK + KV + KVK. Contoh: bung + ku + san teng + ko + rak pang + gi + lan · Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan. · Menulis/mewarna/ melukis perkataan/ gambar yang lengkap dengan perkataan KVKK + KV + KVK. · Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti: 1. Aminah mendapat bungkusan. 2. Tengkorak orang dalam peti. 3. Panggilan telefon dari kakak. · Melengkapkan perkataan pada ayat. · Memahamkan ayat-ayat yang dibaca dengan menjawab beberapa soalan pendek. · Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan. |
27 Perkataan KV + KVKK + KVK | Pada akhir pelajaran murid dapat : 1 Menyebut nama benda dengan perkataan KV + KVKK + KVK yang betul. 2 Mengeja perkataan 3 KV + KVKK + KVK dengan betul. 4 Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul. 5 Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul. | 1 Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru. 2 Menyatu dan memadankan suku-suku kata berdasarkan gambar. 3 Mengisi suku kata awalan atau pertengahan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar. 4 Menulis perkataan berdasarkan gambar. 5 Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata. 6 Memadankan perkataan dengan gambar. 7 Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai. 8 Melengkapkan perkataan yang dipelajari pada ayat supaya menjadi ayat yang sempurna. 9 Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu. 10 Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan. 11 Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk. | · Paparan gambar dengan perkataan KV + KVKK+ KVK. · Menyebut ceraian kad-kad suku kata KV + KVKK+ KVK. · Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkat KV + KVKK+ KVK. Contoh: pe + rang + kap me + nang + kap me + rang + kak · Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan. · Menulis/mewarna/melukis perkataan/ gambar yang lengkap dengan perkataan KV + KVKK+ KVK. 1· Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis kelompok dan individu seper1. Sang Kancil kena perangkap. 2. Pemburu itu menangkap ular. 3. Adik Salmah merangkak. · Melengkapkan perkataan pada ayat. · Memahamkan ayat-ayat yang dibaca dengan menjawab beberapa soalan pendek. · Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan. |
28 Perkataan yang melibatkan diftong dan vokal berganding. | Pada akhir pelajaran murid dapat : 1. Menyebut perkataan yang ada diftong dengan betul. 2. Mengeja perkataan 3. yang melibatkan diftong dengan betul. 4. Menulis perkataan/ ayat berdasarkan diftong dengan betul. 5. Menyebut perkataan yang ada vokal berganding dengan betul. 6. Mengeja perkataan 7. yang melibatkan vokal berganding dengan betul. 8. Menulis perkataan/ ayat berdasarkan vokal berganding dengan betul. 9. Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah yang melibatkan diftong dan vokal berganding dengan betul. | 1 Menyebut perkataan yang ada diftong. 2 Menyebut perkataan yang ada vokal berganding. 3 Menulis perkataan yang ada diftong dengan betul. 4 Menulis perkataan yang ada vokal berganding dengan betul. 5 Membaca / mengeja perkataan yang melibatkan diftong dan vokal berganding. 6 Memahamkan perkataan yang melibatkan diftong dan vokal berganding. 7 Membaca ayat-ayat yang mengandungi diftong dan vokal berganding. 8 Menulis ayat-ayat yang mengandungi diftong dan vokal berganding. 9 Mengeja dan membunyikan terus perkataan yang telah disediakan. 10 Mengisi tempat kosong dengan perkataan yang sesuai. 11 Latihan ejaan terancang. | · Menyebut paparan suku kata diftong. Contoh: lau, kai, rai, pai · Menunjuk suku yang disebut oleh guru. · Mencantumkan suku kata diftong dengan suku kata yang lain menjadi perkataan yang bermakna. Contoh: pulau, pakai, tapai, serai · Mengeja perkataan yang melibatkan diftong. · Menulis dalam buku atau melengkapkan lembaran kerja. · Menyebut paparan suku kata vokal berganding. Contoh. ai, au, ia, ui, iu · Menjadikan vokal berganding perkataan yang bermakna. Contoh: kail, paut, liar, buih, tiup · Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti: 1. Kami berkelah di pulau. 2. Fatimah pakai topi hijau. 3. Adik bermain buih sabun. · Memahamkan ayat-ayat yang dibaca dengan menjawab beberapa soalan. |
29 Perkataan yang melibatkan huruf konsonan bergabung (diagraf). | Pada akhir pelajaran murid dapat : 1. Menyebut perkataan yang ada digraf dengan betul. 2. Mengeja perkataan yang melibatkan digraf dengan betul. 3. Menulis perkataan/ ayat berdasarkan digraf dengan betul. 4. Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah yang melibatkan digraf dengan betul. | 1 Menyebut perkataan yang ada diagraf. 2 Menulis perkataan yang ada diagraf. 3 Menulis perkataan yang melibatkan diagraf. 4 Membaca / mengeja perkataan yang melibatkan diagraf. 5 Memahamkan perkataan yang melibatkan diagraf. 6 Membaca ayat-ayat yang mengandungi diagraf. 7 Menulis ayat-ayat yang mengandungi diagraf. 8 Mengeja dan membunyikan terus perkataan yang telah disediakan. 9 Mengisi tempat kosong dengan perkataan yang sesuai. 10 Latihan ejaan terancang. | · Menyebut paparan suku kata digraf. Contoh: nga, ngu, nyi, sya, nya, ngau, nyi · Menunjuk suku kata yang disebut oleh guru. · Mencantumkan suku kata digraf dengan suku kata yang lain menjadi perkataan yang bermakna. Contoh: nganga, nyanyi, ngeri, punya, sunyi · Mengeja perkataan yang melibatkan diagraf. · Menulis dalam buku atau melengkapkan lembaran kerja. · Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti: 1. Kakak nyanyi dalam bilik. 2. Ini Halim punya baju. 3. Malam ini sunyi. · Memahamkan ayat-ayat yang dibaca dengan menjawab beberapa soalan. |
31. Membaca dan membina ayat mudah | Pada akhir pelajaran murid dapat: 1 Membaca 3 daripada 4 ayat berdasarkan gambar yang diberi dengan betul. 2 Menyusun perkataan menjadi 3 daripada 4 ayat berdasarkan gambar dengan betul. 3 Membina 3 ayat mudah berdasarkan perkataan/ gambar yang disediakan dengan betul. 4 Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan. | 1 Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu. 2 Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan. 3 Menyusun perkatan menjadi ayat yang lengkap. 4 Membina ayat mudah berdasarkan tajuk-tajuk atau gambar yang dilihat. 5 Mengeja dan membunyikan terus perkataan yang telah disediakan. 6 Mengisi tempat kosong dengan perkataan yang sesuai. 7 Latihan ejaan terancang. | · Membaca ayat bergambar yang dipaparkan. · Mengeja perkataan yang terkandung pada ayat. · Menjawab soalan mudah. · Mengisi tempat kosong dengan perkataan yang disediakan. · Menyusun ayat berdasarkan perkataan/ gambar yang disediakan. · Membina ayat secara berpandu. · Menulis semula ayat-ayat dalam buku latihan. · Melengkapkan lembaran kerja. |
32. Bacaan dan pemahaman. | Pada akhir pelajaran murid dapat : 1 Membaca 3 daripada 4 ayat berdasarkan gambar yang diberi dengan betul. 2 Membaca petikan mudah dengan betul. 3 Menyusun ayat supaya betul susunannya berdasarkan gambar bersiri. 4 Membaca dan menjawab soalan pemahaman. | 1 Membaca ayat-ayat yang disediakan. 2 Membaca petikan mudah. 3 Menyusun ayat supaya betul susunan mengikut turutan. 4 Menjawab soalan pemahaman. | · Membaca beberapa ayat yang dipaparkan. · Mengeja perkataan- perkatan pada ayat yang diajukan. · Membaca petikan mudah. · Menjawab soalan-soalan pemahaman. · Menulis dalam buku latihan atau lembaran kerja. · Pengayaan membina ayat / menyusun ayat / memadan ayat / mengisi tempat kosong / pantun dsb. |
If you're attempting to lose kilograms then you certainly need to start using this brand new personalized keto meal plan.
BalasPadamTo create this service, certified nutritionists, fitness couches, and professional chefs have joined together to produce keto meal plans that are powerful, painless, price-efficient, and satisfying.
From their grand opening in January 2019, 100's of people have already transformed their figure and health with the benefits a smart keto meal plan can give.
Speaking of benefits: clicking this link, you'll discover 8 scientifically-certified ones offered by the keto meal plan.