Rabu, 7 Disember 2011

RANCANGAN TAHUNAN PEMULIHAN

 


RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN
BAHASA MALAYSIA

PROGRAM PEMULIHAN KHAS



TAJUK /
KEMAHIRAN

OBJEKTIF

 ISI KANDUNGAN

AKTIVITI

1.       Huruf-huruf abjad kecil
        a – z.

Pada akhir pelajaran murid dapat :

1         Menyebut huruf-huruf yang dipaparkan dengan betul.
2         Memadankan huruf-huruf kecil yang sama.
3         Mengenal dan mengingat huruf-huruf kecil yang terdapat dalam paparan atau carta.
4         Menulis huruf kecil yang disebut oleh guru atau yang didengar.

1.       Menyebut/mengenal nama huruf kecil secara turutan.
2.       Menyebut/ mengenal nama huruf kecil secara rawak.
3.       Mencari, mewarna, memilih huruf kecil tersembunyi.
4.       Menulis huruf kecil di udara, di dulang, di atas pasir, huruf timbul dengan jari, di belakang kawan dan sebagainya.
5.       Membentuk huruf kecil dengan plastisin atau tanah liat mengikut urutan.
6.       Menekap atau melukis huruf daripada kad-kad tebuk mengikut turutan.
7.       Menyurih huruf kecil mengikut turutan.
8.       Menyalin huruf kecil daripada kad-kad huruf kecil.
9.       Menulis huruf kecil yang disebutkan oleh guru atau rakan atau menggunakan rakaman audio dan kaset audio.


·         Paparan kad-kad abjad
        a – z.
·         Menyebut huruf pada carta abjad secara turutan a – z.
·         Menyebut kad-kad abjad bergambar:
a-ayam
b-bola
c-cawan
d-dadu
·         Mewarna gambar berabjad.
·         Melengkapkan lembaran kerja.


2.       Huruf-huruf besar A – Z


Pada akhir pelajaran murid dapat :

1         Menyebut huruf-huruf yang dipaparkan dengan betul.
2         Memadankan huruf-huruf besar yang sama.
3         Mengenal dan mengingat huruf-huruf besar yang terdapat dalam paparan atau carta.
4         Menulis huruf besar yang disebut oleh guru atau yang didengar.
5         Memadankan huruf besar dengan huruf kecil dan menyalinnya semula.


1.       Menyebut/mengenal nama huruf besar secara turutan.
2.       Menyebut/ mengenal nama huruf besar secara rawak.
3.       Mencari, mewarna, memilih huruf besar tersembunyi.
4.       Menulis huruf besar di udara, di dulang, di atas pasir, huruf timbul dengan jari, di belakang kawan dan sebagainya.
5.       Membentuk huruf besar  dengan plastisin atau tanah liat mengikut urutan.
6.       Menekap atau melukis huruf daripada kad-kad tebuk mengikut turutan.
7.       Menyurih huruf besar mengikut turutan.
8.       Menyalin huruf besar daripada kad-kad huruf besar.
9.       Menulis huruf besar  yang   disebutkan oleh guru atau rakan atau menggunakan rakaman audio dan kaset audio.


·         Paparan kad-kad abjad
        a – z.
·         Menyebut huruf pada carta abjad secara turutan a – z.
·         Menyebut kad-kad abjad bergambar:
a-arnab
b-bakul
c-cermin
d-durian
·         Mewarna gambar berabjad.
·         Melengkapkan lembaran kerja


3         Huruf-huruf vokal    
        a e i o u.

        e taling /
        e pepet


Pada akhir pelajaran murid dapat :

1         Mengenal huruf-huruf vokal dengan betul.
2         Membunyikan vokal dengan sebutan bunyi yang betul.
3         Memilih huruf vokal berdasarkan gambar dengan betul.
4         Menulis huruf vokal pada gambar yang diberi dengan betul.


1         Mengenal dan membunyikan vokal a,  e,  i, o, u dengan sebutan yang betul.
2    Mendengar bunyi-bunyi huruf vokal dari pita rakaman atau ‘language master’.
3         Menyesuaikan bunyi vokal dengan gambar.
4         Memilih kad gambar yang sesuai dengan huruf vokal.Memilih huruf vokal dengan gambar yang sesuai.
5.       Menulis huruf vokal berdasarkan gambar.
6.       Memadankan huruf vokal dengan gambar.
7.       Menulis huruf vokal pada perkataan yang tidak lengkap.


·         Paparan kad-kad huruf vokal a, e, i, o, u.
·         Memadankan kad cantuman huruf vokal dengan gambar:
       a-api
       e-ekor
       i-ikan
       o-otak
       u-ubi
·         Permainan menyebut      atau menyambung bunyi vokal       awalan. Contoh:
        Guru     - i
        Murid   - kan
·         Permainan domino gambar dengan vokal awal dan vokal dengan suku kata.
·         Latih-tubi atau melengkapkan vokal pada perkatan yang bergambar.



3         Suku kata KV


Pada akhir pelajaran  murid dapat :

  1. Membunyikan suku kata KV berdasarkan gambar dengan betul.
  2. Membunyikan suku kata KV berdasarkan kad suku kata dengan betul.
  3. Memadankan suku kata KV dengan gambar yang diberi.
  4. Menulis suku kata KV berdasarkan gambar dengan betul.


1         Mengenal dan membunyikan suku kata KV berdasarkan gambar.
2         Mengenal dan membunyikan suku kata KV berdasarkan kad suku kata.
3         Menyesuaikan suku kata dengan gambar atau gambar dengan suku kata.
4         Memilih kad suku kata berdasarkan gambar.
5         Menulis suku kata berdasarkan gambar.

·         Paparan carta / kad suku kata KV.
·         Menyebut suku kata KV dengan gambar yang diberi.
·         Menyesuaikan kad suku kata KV dengan gambar. . Contoh :
        ba-baju
        ca-cawan
        da-dahi
·         Latih-tubi mengeja / menyebut suku kata KV.
·         Menulis/melukis /mewarna gambar  yang bersuku kata KV di bawahnya.
·         Melengkapkan lembaran kerja atau menulis secara mekanis pada buku latihan.


4         Perkataan
        KV + KV


Pada akhir pelajaran  murid dapat :
  1. Menyebut nama benda dengan perkataan KV + KV yang betul.
  2. Menyatukan dua suku kata menjadi perkataan yang bermakna berdasarkan suku kata KV + KV.
  3. Mengeja perkataan KV + KV.
  4. Menulis perkataan berdasarkan gambar dengan betul.


1         Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2         Menyatu dan memadankan dua suku kata berdasarkan gambar.
3         Mengisi suku kata awalan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar.
4         Menulis perkataan berdasarkan gambar.
5         Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata.


·         Paparan gambar dengan perkataan KV + KV.
·         Menyebut ceraian kad-kad suku kata KV.
·         Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan
        KV + KV. Contoh:
        ba + tu = batu
        da + hi = dahi
        bo + la = bola
        me + ja = meja
·         Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan.
·         Menulis/mewarna gambar yang lengkap dengan perkataan KV + KV.
·         Membaca ayat-ayat mudah seperti:
  1. Bapa beli baju
  2. Baju bapa baru
  3. Bapa beli baju baru
·         Melengkapkan lembaran kerja atau menulis secara mekanis pada buku latihan.


6         Perkataan dua  suku kata
        V + KV




Pada akhir pelajaran  murid dapat :
  1. Menyebut nama benda dengan perkataan V + KV yang betul.
  2. Menyatukan dua suku kata menjadi perkataan yang bermakna berdasarkan suku kata V + KV.
  3. Mengeja perkataan
             V + KV.
  1. Menulis perkataan berdasarkan gambar dengan betul.


1         Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2         Menyatu dan memadankan dua suku kata berdasarkan gambar.
3         Mengisi suku kata awalan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar.
4         Menulis perkataan berdasarkan gambar.
5         Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata.
6         Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu.



·         Paparan gambar dengan perkataan V + KV.
·         Menyebut ceraian kad-kad suku kata V + KV.
·         Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan
        V + KV. Contoh:
        u-ubi
        i-isi
        a-abu
        i-ibu
·         Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan.
·         Menulis/mewarna gambar yang lengkap dengan perkataan V + KV.
·         Membaca ayat-ayat mudah seperti:
  1. Ini baju Saya
  2. Baju ibu biru
  3. Abu bawa ubi
·         Melengkapkan lembaran kerja atau menulis secara mekanis pada buku latihan.


7         Perkataan
        KV + KV + KV

Pada akhir pelajaran  murid dapat :
  1. Menyebut nama benda dengan perkataan KV + KV + KV yang betul.
  2. Menyatukan  suku kata menjadi perkataan yang bermakna berdasarkan suku kata KV + KV + KV.
  3. Mengeja perkataan
        KV + KV + KV.
  1. Menulis perkataan berdasarkan gambar dengan betul.
  2. Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul.


1         Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2         Menyatu dan memadankan suku  - suku kata berdasarkan gambar.
3         Mengisi suku kata awalan atau pertengahan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar.
4         Menulis perkataan berdasarkan gambar.
5         Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata.
6         Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu.


·         Paparan gambar dengan perkataan KV + KV +KV.
·         Menyebut ceraian kad-kad suku kata KV + KV + KV.
·         Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan
KV + KV + KV. Contoh:
     ke + ru + si
     ke + re + ta
     pe + li +ta
·         Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan.
·         Menulis/mewarna gambar yang lengkap dengan perkataan KV + KV + KV.
·         Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti:
  1. Ali ada kerusi
  2. Bapa beli kereta
  3. Abu bawa pelita
·         Melengkapkan lembaran kerja atau menulis secara mekanis pada buku latihan.


7         Perkataan KVK


Pada akhir pelajaran  murid dapat :
  1. Menyebut nama benda dengan perkataan KVK yang betul.
  2. Mengeja perkataan
             KVK.
  1. Menulis perkataan berdasarkan gambar dengan betul.
  2. Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul.


1         Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2         Menulis perkataan berdasarkan gambar.
3         Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu.


·         Paparan gambar dengan perkataan KVK.
·         Menyebut kad perkatan
        KVK. Contoh:
       beg
       cat
       bot
       pen dsb.
·         Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan.
·         Menulis/mewarna gambar yang lengkap dengan perkataan KVK.
·         Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti:
  1. Rina beli beg baru
  2. Bas Baba cat kelabu
  3. Tepi bot ada pelita
·         Melengkapkan lembaran kerja atau menulis secara mekanis pada buku latihan.


9.       Suku kata KVK



Pada akhir pelajaran  murid dapat :

  1. Membunyikan suku kata KVK berdasarkan carta dengan betul.
  2. Membunyikan suku kata KVK berdasarkan kad suku kata dengan betul.


1         Membunyikan suku kata KVK berdasarkan carta atau kad-kad suku kata KVK.
2         Memadankan kad-kad suku kata KVK menjadi perkataan yang bermakna.
3         Menulis suku kata menjadi perkataan.

·         Meneliti dan membunyikan carta atau kad-kad suku kata KVK.
·         Membaca kad-kad suku kata KVK.
·         Memadankan suku-suku kata KVK menjadi perkataan.
·         Menulis dalam buku latihan perkataan yang didapati dari padanan kad.
·         Membaca semula perkataan yang ditulis dan memahami maknanya.


10.   Perkataan
        V + KVK

Pada akhir pelajaran  murid dapat :
  1. Menyebut nama benda dengan perkataan V + KVK yang betul.
  2. Menyatukan  suku kata menjadi perkataan yang bermakna berdasarkan suku kata V + KVK.
  3. Mengeja perkataan
        V + KVK.
  1. Menulis perkataan berdasarkan gambar dengan betul.
  2. Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul.


1         Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2         Menyatu dan memadankan suku  - suku kata berdasarkan gambar.
3         Mengisi suku kata awalan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar.
4         Menulis perkataan berdasarkan gambar.
5         Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata.
6         Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu.


·         Paparan gambar      
     dengan perkataan
      V  + KVK.
·         Menyebut ceraian   
   kad-kad suku kata V   
  + KVK.
·         Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan
       V + KVK. Contoh:
       i + kan
       a + yam
       e + nam
·         Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan.
·         Menulis/mewarna gambar yang lengkap dengan perkataan V + KVK.
·         Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti:
o    Ayah bela itik.
o    Ayah bela ayam.
o    Ayah bela ayam
dan itik.
·         Melengkapkan lembaran kerja atau menulis secara mekanis pada buku latihan.



11.   Perkataan
        KV + KVK

Pada akhir pelajaran  murid dapat :
  1. Menyebut nama benda dengan perkataan KV + KVK yang betul.
  2. Menyatukan  suku kata menjadi perkataan yang bermakna berdasarkan suku kata KV + KVK.
  3. Mengeja perkataan
              KV + KVK.
  1. Menulis perkataan berdasarkan gambar dengan betul.
  2. Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul.


1         Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2         Menyatu dan memadankan suku  - suku kata berdasarkan gambar.
3         Mengisi suku kata awalan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar.
4         Menulis perkataan berdasarkan gambar.
5         Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata.
6         Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu.


·         Paparan gambar dengan perkataan KV +KVK.
·         Menyebut ceraian kad-kad suku kata KV + KVK.
·         Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan
                           KV + KVK. Contoh:
               ko + kok
               ba + dak
               la + pan
·         Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan.
·         Menulis/mewarna gambar yang lengkap dengan perkataan KV + KVK.
·         Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti:
  • Itu pokok labu.
  • Badak dalam zoo.
  • Ii lapan ekor ayam.
·         Melengkapkan lembaran kerja atau menulis secara mekanis pada buku latihan.


12.   Perkataan
        KVK + KV

Pada akhir pelajaran  murid dapat :
  1. Menyebut nama benda dengan perkataan KVK + KV yang betul.
  2. Menyatukan  suku kata menjadi perkataan yang bermakna berdasarkan suku kata KVK + KV.
  3. Mengeja perkataan
        KVK + KV.
  1. Menulis perkataan berdasarkan gambar dengan betul.
  2. Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul.


1         Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2         Menyatu dan memadankan suku  - suku kata berdasarkan gambar.
3         Mengisi suku kata awalan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar.
4         Menulis perkataan berdasarkan gambar.
5         Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata.
6         Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu.


·         Paparan gambar
dengan perkataan KVK +KV.
·         Menyebut ceraian kad-kad suku kata
KVK + KV.
·         Memadankan kad-kad suku kata       menjadi perkatan KVK + KV. Contoh:
     sum + bu
     kun + ci
     pin + tu
·         Latih-tubi mengeja    dan menyebut    perkataan yang       dipaparkan.
·         Menulis/mewarna gambar yang lengkap dengan perkataan KVK + KV.
·         Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti:
  • Badak sumbu tiga ekor.
  • Rumah itu ada pintu.
  • Kunci ibu sudah patah.
·         Melengkapkan lembaran kerja atau menulis            secara mekanis      pada buku latihan.


13.   Perkataan
        KVK + KVK


Pada akhir pelajaran  murid dapat :
  1. Menyebut nama benda dengan perkataan KVK + KVK yang betul.
  2. Menyatukan  suku kata menjadi perkataan yang bermakna berdasarkan suku kata KVK + KVK.
  3. Mengeja perkataan
                KVK + KVK         dengan   betul.
  1. Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul.
  2. Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul.


1         Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2         Menyatu dan memadankan suku  - suku kata berdasarkan gambar.
3         Mengisi suku kata awalan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar.
4         Menulis perkataan berdasarkan gambar.
5         Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata.
6         Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu.
7         Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk.


·         Paparan gambar dengan perkataan KVK +KVK.
·         Menyebut ceraian kad-kad suku kata KVK + KVK.
·         Memadankan kad-kad suku kata       menjadi perkatan KVK + KVK. Contoh:
     sam +  pan
     lan + dak
     ban + tal
     cin + cin
·         Latih-tubi mengeja dan menyebut       perkataan yang  dipaparkan.
·         Menulis/mewarna perkataan/gambar yang lengkap dengan perkataan    KVK + KVK.
·         Membaca ayat-ayat mudah       secara mekanis,       kelompok dan    individu seperti:
  • Ayah beli sampan
  • Dalam bilik ada bantal.
  • Emak  beli cincin.
·         Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan.
·         Melengkapkan lembaran kerja atau menulis            secara mekanis      pada buku latihan.


14.   Perkataan
        KV + KV +             KVK


Pada akhir pelajaran  murid dapat :
  1. Menyebut nama benda dengan perkataan KV + KV + KVK yang betul.
  2. Menyatukan  suku kata menjadi perkataan yang bermakna berdasarkan suku kata KV + KV + KVK.
  3. Mengeja perkataan
      KV + KV +       KVK dengan       betul.
  1. Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul.
  2. Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul.


1         Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2         Menyatu dan memadankan suku  - suku kata berdasarkan gambar.
3         Mengisi suku kata awalan atau pertengahan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar.
4         Menulis perkataan berdasarkan gambar.
5         Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata.
6         Memadankan perkataan dengan gambar.
7         Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai.
8         Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu.
9         Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk.


·         Paparan gambar dengan perkataan
KV + KV +KVK.
·         Menyebut ceraian kad-kad suku kata
KV + KV + KVK.
·         Memadankan kad-kad suku kata       menjadi perkatan
KV + KV + KVK. Contoh:
     se + ko + lah
     pe + ma + dam
     ba + si + kal
·         Latih-tubi mengeja dan menyebut       perkataan yang dipaparkan.
·         Menulis/mewarna perkataan/gambar yang lengkap dengan perkataan   
KV + KV + KVK.
·         Membaca ayat-ayat mudah       secara mekanis,       kelompok dan    individu seperti:
  • Raju pergi sekolah
  • Liza simpan pemadam
  • Basikal adik baru.
·         Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan.
·         Melengkapkan lembaran kerja atau menulis            secara mekanis      pada buku latihan.


15.   Perkataan
        KVK + KV +     KVK

Pada akhir pelajaran  murid dapat :
  1. Menyebut nama benda dengan perkataan KVK + KV + KVK yang betul.
  2. Menyatukan  suku kata menjadi perkataan yang bermakna berdasarkan suku kata KVK + KV + KVK.
  3. Mengeja perkataan
KVK + KV + KVK dengan betul.
  1. Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul.
  2. Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul.


1         Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2         Menyatu dan memadankan suku  - suku kata berdasarkan gambar.
3         Mengisi suku kata awalan atau pertengahan atau  akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar.
4         Menulis perkataan berdasarkan gambar.
5         Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata.
6         Memadankan perkataan dengan gambar.
7         Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai.
8         Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu.
9         Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk.


·         Paparan gambar dengan perkataan KVK + KV +KVK.
·         Menyebut ceraian kad-kad suku kata
KVK + KV + KVK.
·         Memadankan kad-kad suku kata       menjadi perkatan
      KVK + KV + KVK.
     Contoh:
     ram + bu + tan
     jam + ba + tan
     cen + da + wan
·         Latih-tubi mengeja dan menyebut       perkataan yang dipaparkan.
·         Menulis/mewarna perkataan/gambar yang lengkap dengan perkataan   
KVK + KV + KVK.
·         Membaca ayat-ayat mudah       secara mekanis,       kelompok dan    individu seperti:
  • Ibu makan rambutan
  • Kakak atas jambatan.
  • Pak Cik kutip cendawan.
·         Memahamkan ayat-ayat yang       dibaca dengan   menjawab beberapa soalan pendek.

·         Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan.
·         Melengkapkan lembaran kerja atau menulis            secara mekanis      pada buku latihan.


16.   Perkataan KVKK

Pada akhir pelajaran  murid dapat :
  1. Menyebut nama benda dengan perkataan KVKK yang betul.
  2. Mengeja perkataan
      KVKK dengan       betul.
  1. Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul.
  2. Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul.


1         Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2         Menulis perkataan berdasarkan gambar.
3         Membina, membaca dan menulis perkataan.
4         Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai.
5         Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu.
6         Menjawab soalan mudah.
7         Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan.
8         Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk.


·         Paparan gambar dengan perkataan KVKK.
Contoh:
     wang
     tong
     zink    
·         Latih-tubi mengeja dan menyebut       perkataan yang dipaparkan.
·         Menulis/mewarna perkataan/gambar yang lengkap dengan perkataan    KVKK.
·         Membaca ayat-ayat mudah       secara mekanis,       kelompok dan    individu seperti:
  • Sarah beri wang kepada saya.
  • Atas lori ada tong.
  • Zink itu telah karat.
·         Memahamkan ayat-ayat yang       dibaca dengan   menjawab beberapa soalan pendek.
·         Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan atau melengkapkan lembaran kerja.


17.   Suku kata KVKK


Pada akhir pelajaran  murid dapat :

  1. Membunyikan suku kata KVKK berdasarkan carta dengan betul.
  2. Membunyikan suku kata KVKK berdasarkan kad suku kata dengan betul.


1         Membunyikan suku kata KVKK berdasarkan carta atau kad-kad suku kata KVKK.
2         Memadankan kad-kad suku kata KVKK menjadi perkataan yang bermakna.
3         Menulis suku kata menjadi perkataan.

·         Meneliti dan membunyikan carta atau kad-kad suku kata  KVKK.
·         Membaca kad-kad suku kata KVKK.
·         Memadankan suku-suku kata       KVKK menjadi   perkataan.
·         Menulis dalam buku latihan perkataan yang didapati dari  padanan kad.
·         Membaca semula perkataan yang ditulis dan memahami maknanya.


18.   Perkataan
        KV + KVKK

Pada akhir pelajaran  murid dapat :
  1. Menyebut nama benda dengan perkataan KV + KVKK yang betul.
  2. Menyatukan  suku kata menjadi perkataan yang bermakna berdasarkan suku kata KV + KVKK.
  3. Mengeja perkataan
      KV + KVKK       dengan betul.
  1. Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul.
  2. Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul.


1         Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2         Menyatu dan memadankan suku-suku kata berdasarkan gambar.
3         Mengisi suku kata awalan atau  akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar.
4         Menulis perkataan berdasarkan gambar.
5         Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata.
6         Memadankan perkataan dengan gambar.
7         Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai.
8         Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu.
9         Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk.


·         Paparan gambar dengan perkataan
KV + KVKK.
·         Menyebut ceraian kad-kad suku kata
KV + KVKK.
·         Memadankan kad-kad suku kata       menjadi perkatan
KV +  KVKK.
Contoh:
      ku + cing
      bu + rung
      pa + yung
·         Latih-tubi mengeja dan menyebut       perkataan yang dipaparkan.
·         Menulis/mewarna perkataan/gambar yang lengkap dengan perkataan   
KV + KVKK.
·         Membaca ayat-ayat mudah       secara mekanis,       kelompok dan    individu seperti:
  • Ali ada kucing.
  • Payung Mona warna merah.
  • Burung atas pokok.
·         Memahamkan ayat-ayat yang       dibaca dengan   menjawab beberapa soalan pendek.
·         Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan.
·         Melengkapkan lembaran kerja atau menulis            secara mekanis      pada buku latihan.


19.   Perkataan
        V + KVKK

Pada akhir pelajaran  murid dapat :
Menyebut nama benda dengan perkataan V + KVKK yang betul.
1.        Menyatukan  suku kata menjadi perkataan yang bermakna berdasarkan suku kata V + KVKK.
2.             Mengeja perkataan
                V + KVKK         dengan     betul.
3               Menulis   perkataan/ ayat berdasarkan         gambar dengan         betul.
4.             Membaca 3         daripada 4 ayat-        ayat mudah         berdasarkan         suku kata yang         telah dipelajari         dengan betul.


1         Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2         Menyatu dan memadankan suku-suku kata berdasarkan gambar.
3         Mengisi suku kata awalan atau  akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar.
4         Menulis perkataan berdasarkan gambar.
5         Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata.
6         Memadankan perkataan dengan gambar.
7         Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai.
8         Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu.
9         Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan.
10     Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk.


·         Paparan gambar dengan perkataan   
V + KVKK.
·         Menyebut ceraian kad-kad  suku kata           
V + KVKK.
·         Memadankan kad-kad suku kata       menjadi perkatan
      V +  KVKK.       Contoh:
      u + dang
      o + rang
      a + bang
·         Latih-tubi mengeja    an menyebut       perkataan yang dipaparkan.
·         Menulis/mewarna perkataan/gambar yang lengkap dengan perkataan    V + KVKK.
·         Membaca ayat-ayat mudah       secara mekanis,       kelompok dan    individu seperti:
  • Emak bawa udang dari pasar.
  • Orang itu sudah pergi.
  • Saya ada tiga orang abang.
·         Memahamkan ayat-ayat yang       dibaca dengan   menjawab beberapa soalan pendek.
·         Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan.
·         Melengkapkan lembaran kerja atau menulis            secara mekanis      pada buku latihan.


20.   Perkataan
        KVK + KVKK


Pada akhir pelajaran  murid dapat :
1.        Menyebut nama benda dengan perkataan KVK + KVKK yang betul.
2.        Menyatukan  suku kata menjadi perkataan yang bermakna berdasarkan suku kata KVK + KVKK.
3.        20c. Mengeja perkataan
4.        KVK + KVKK dengan    betul.
5.        20d. Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul.
6.        20e. Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul.


1.       Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2.       Menyatu dan memadankan suku-suku kata berdasarkan gambar.
3.       Mengisi suku kata awalan atau  akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar.
4.       Menulis perkataan berdasarkan gambar.
5.       Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata.
6.       Memadankan perkataan dengan gambar.
7.       Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai.
8.       Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu.
9.       Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan.
10.   Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk.


  • Paparan gambar dengan perkataan
    KVK + KVKK.
  • Menyebut ceraian kad-kad suku kata KVK + KVKK.
  • Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan
      KVK +  KVKK. Contoh:
      kan + dang
      bin + tang
      kum + bang
  • Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan.
  • Menulis/mewarna/melukis perkataan/gambar yang lengkap dengan perkataan KVK + KVKK.
  • Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti:
1.       Dalam kandang ada kambing.
2.       Bintang cantik waktu malam.
3.       Kumbang hitam atas kayu.
  • Memahamkan ayat-ayat yang dibaca dengan menjawab beberapa soalan pendek.
  • Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan.
  • Melengkapkan lembaran kerja atau menulis secara mekanis pada buku latihan.


20      Perkataan
        KVKK + KV

Pada akhir pelajaran  murid dapat :

1.        Menyebut nama    benda dengan perkataan KVKK + KV yang betul.
2.        Menyatukan  suku kata menjadi perkataan yang bermakna berdasarkan suku kata KVKK + KV.
3.        Mengeja perkataan
4.        KVKK + KV dengan    betul.
5.        Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul.
6.        Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul.


1         Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2         Menyatu dan memadankan suku-suku kata berdasarkan gambar.
3         Mengisi suku kata awalan atau  akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar.
4         Menulis perkataan berdasarkan gambar.
5         Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata.
6         Memadankan perkataan dengan gambar.
7         Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai.
8         Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu.
9         Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan.
10      Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk.


  • Paparan gambar dengan perkataan KVKK + KV.
  • Menyebut ceraian kad-kad suku kata KVKK + KV.
  • Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan
      KVKK +  KV.     Contoh:
      tang + ga
      nang + ka
      bang + ku
  • Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan.
  • Menulis/mewarna/melukis
  • perkataan/gambar yang lengkap dengan perkataan KVKK + KV.
  • Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis, kelompok dan individu seperti:
1.       Rumah Ali ada tangga.
2.       Dolah suka makan nangka.
3.       Bangku ada di kantin.
  • Memahamkan ayat-ayat yang dibaca dengan menjawab beberapa soalan pendek.
  • Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan.
  • Melengkapkan lembaran kerja atau menulis secara mekanis pada buku latihan.


21      Perkataan
        KVKK + KVK

Pada akhir pelajaran  murid dapat :
1.        Menyebut nama benda dengan perkataan KVKK + KVK yang betul.
2.        Mengeja perkataan
3.        KVKK + KVK dengan    betul.
4.        Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul.
5.        Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul.


1         Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2         Menyatu dan memadankan suku-suku kata berdasarkan gambar.
3         Mengisi suku kata awalan atau  akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar.
4         Menulis perkataan berdasarkan gambar.
5         Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata.
6         Memadankan perkataan dengan gambar.
7         Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai.
8         Melengkapkan perkataan yang dipelajari pada ayat supaya menjadi ayat yang sempurna.
9         Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu.
10      Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan.
11      Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk.


·         Paparan gambar dengan perkataan KVKK + KVK.
·         Menyebut ceraian kad-kad suku kata
KVKK + KVK.
·         Memadankan kad-kad suku kata       menjadi perkatan
KVKK +  KVK.
Contoh:
      ting + kap
      mang + kuk
      tong + kat
·         Latih-tubi mengeja dan menyebut       perkataan yang dipaparkan.
·         Menulis/mewarna/
melukis perkataan/gambar yang lengkap dengan perkataan   
KVKK + KVK.
·         Membaca ayat-ayat mudah       secara mekanis,       kelompok dan    individu seperti:
1.       Tingkap itu besar.
2.       Mangkuk kaca sudah pecah.
3.       Datuk pakai tongkat kayu.
·         Melengkapkan perkataan pada ayat.
·         Memahamkan ayat-ayat yang       dibaca dengan   menjawab beberapa soalan pendek.
·         Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan.


22      Perkataan
        KVKK + KVKK

Pada akhir pelajaran  murid dapat :
1.        Menyebut nama benda dengan perkataan KVKK + KVKK yang betul.
2.        Mengeja perkataan
3.        KVKK + KVKK dengan  betul.
4.        Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul.
5.        Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul.


1         Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2         Menyatu dan memadankan suku-suku kata berdasarkan gambar.
3         Mengisi suku kata awalan atau  akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar.
4         Menulis perkataan berdasarkan gambar.
5         Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata.
6         Memadankan perkataan dengan gambar.
7         Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai.
8         Melengkapkan perkataan yang dipelajari pada ayat supaya menjadi ayat yang sempurna.
9         Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu.
10      Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan.
11      Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk.


·         Paparan gambar dengan perkataan KVKK + KVKK.
·         Menyebut ceraian kad-kad suku kata KVKK + KVKK.
·         Memadankan kad-kad suku kata       menjadi perkatan
KVKK +  KVKK. Contoh:
      kang + kung
      long + kang
      jeng + king
·         Latih-tubi mengeja dan menyebut       perkataan yang dipaparkan.
·         Menulis/mewarna/
melukis perkataan/
gambar       yang lengkap       dengan perkataan         
KVKK + KVKK.
·         Membaca ayat-ayat mudah       secara mekanis,       kelompok dan    individu seperti:
1.       Petani tanam kangkung
2.       Tepi rumah ada longkang.
3.       Sani kena gigit jengking
·         Melengkapkan perkataan pada ayat.
·         Memahamkan ayat-ayat yang       dibaca dengan   menjawab beberapa soalan pendek.
·         Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan.


23      Perkataan
KV + KV + KVKK

Pada akhir pelajaran  murid dapat :
1.        Menyebut nama benda dengan perkataan KV + KV + KVKK yang betul.
2.        Mengeja perkataan
3.        KV + KV + KVKK dengan  betul.
4.        Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul.
5.         Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul.


1         Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2         Menyatu dan memadankan suku-suku kata berdasarkan gambar.
3         Mengisi suku kata awalan atau  akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar.
4         Menulis perkataan berdasarkan gambar.
5         Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata.
6         Memadankan perkataan dengan gambar.
7         Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai.
8         Melengkapkan perkataan yang dipelajari pada ayat supaya menjadi ayat yang sempurna.
9         Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu.
10      Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan.
11      Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk.


·         Paparan gambar dengan perkataan
KV + KV + KVKK.
·         Menyebut ceraian kad-kad suku kata
KV + KV + KVKK.
·         Memadankan kad-kad suku kata       menjadi perkatan
KV + KV +  KVKK. Contoh:
      se + la + dang
      be + la + lang
            te + ro + pong
·         Latih-tubi mengeja dan menyebut       perkataan yang dipaparkan.
·         Menulis/mewarna/melukis       perkataan/gambar yang lengkap dengan perkataan    KV + KV + KVKK.
·         Membaca ayat-ayat mudah       secara mekanis,       kelompok dan    individu seperti:
1.       Dalam zoo ada seladang.
2.       Belalang terbang di padang.
3.       Pak Mat guna teropong.
·         Melengkapkan perkataan pada ayat.
·         Memahamkan ayat-ayat yang       dibaca dengan   menjawab beberapa soalan pendek.
·         Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan.


24      Perkataan
KV + KVK + KVKK

Pada akhir pelajaran  murid dapat :
1.        Menyebut nama benda dengan perkataan KV + KVK + KVKK yang betul.
2.        Mengeja perkataan
3.        KV + KVK + KVKK dengan  betul.
4.        Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul.
5.        Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul.


1         Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2         Menyatu dan memadankan suku-suku kata berdasarkan gambar.
3         Mengisi suku kata awalan atau  akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar.
4         Menulis perkataan berdasarkan gambar.
5         Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata.
6         Memadankan perkataan dengan gambar.
7         Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai.
8         Melengkapkan perkataan yang dipelajari pada ayat supaya menjadi ayat yang sempurna.
9         Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu.
10      Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan.
11      Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk.


·         Paparan gambar dengan perkataan
KV + KVK + KVKK.
·         Menyebut ceraian kad-kad suku kata
KV + KVK + KVKK.
·         Memadankan kad-kad suku kata       menjadi perkatan
KV + KVK +  KVKK. Contoh:
      be + lim + bing
      pe + lam + pong
            se + rom + bong
·         Latih-tubi mengeja dan menyebut       perkataan yang dipaparkan.
·         Menulis/mewarna/
melukis perkataan/gambar yang lengkap dengan perkataan   
KV + KV + KVKK.
·         Membaca ayat-ayat mudah       secara mekanis,       kelompok dan    individu seperti:
1.       Kumari suka makan belimbing.
2.       Ali mandi guna pelampung.
3.       Kapal itu ada serombong.
·         Melengkapkan perkataan pada ayat.
·         Memahamkan ayat-ayat yang       dibaca dengan   menjawab beberapa soalan pendek.
·         Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan.


25      Perkataan
KVK + KV + KVKK

Pada akhir pelajaran  murid dapat :
1.        Menyebut nama benda dengan perkataan KVK + KV + KVKK yang betul.
2.        Mengeja perkataan
3.        KVK + KV + KVKK dengan  betul.
4.        Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul.
5.        Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul.


1         Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2         Menyatu dan memadankan suku-suku kata berdasarkan gambar.
3         Mengisi suku kata awalan atau pertengahan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar.
4         Menulis perkataan berdasarkan gambar.
5         Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata.
6         Memadankan perkataan dengan gambar.
7         Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai.
8         Melengkapkan perkataan yang dipelajari pada ayat supaya menjadi ayat yang sempurna.
9         Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu.
10      Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan.
11      Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk.


·         Paparan gambar dengan perkataan KVK + KV + KVKK.
·         Menyebut ceraian kad-kad suku kata
KVK + KV + KVKK.
·         Memadankan kad-kad suku kata       menjadi perkatan
KVK + KV +  KVKK.
Contoh:
      tem + pu + rung
      pen + da + yung
             pem + bo + rong
·         Latih-tubi mengeja dan menyebut       perkataan yang dipaparkan.
·         Menulis/mewarna/melukis       perkataan/gambar yang lengkap dengan perkataan   
KVK + KV + KVKK.
·         Membaca ayat-ayat mudah       secara mekanis,       kelompok dan    individu seperti:
1.       Tempurung kelapa warna coklat.
2.       Sampan itu ada pendayung.
3.       Pemborong ikan di pasar ikan.
·         Melengkapkan perkataan pada ayat.
·         Memahamkan ayat-ayat yang       dibaca dengan   menjawab beberapa soalan pendek.
·         Menulis ayat-ayat    yang telah di baca           pada buku latihan.


26      Perkataan
KVKK + KV + KVK

Pada akhir pelajaran  murid dapat :
1.        Menyebut nama benda dengan perkataan KVKK + KV + KVK yang betul.
2.        Mengeja perkataan
3.        KVKK + KV + KVK dengan  betul.
4.        Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul.
5.        Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul.


1         Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2         Menyatu dan memadankan suku-suku kata berdasarkan gambar.
3         Mengisi suku kata awalan atau pertengahan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar.
4         Menulis perkataan berdasarkan gambar.
5         Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata.
6         Memadankan perkataan dengan gambar.
7         Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai.
8         Melengkapkan perkataan yang dipelajari pada ayat supaya menjadi ayat yang sempurna.
9         Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu.
10      Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan.
11      Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk.


·       Paparan gambar
     dengan perkataan
     KVKK + KV + KVK.
·       Menyebut ceraian kad
       kad suku kata
                  KVKK + KV + KVK.
·       Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkatan
      KVKK + KV +  KVK.
     Contoh:
      bung + ku + san
      teng + ko + rak
             pang + gi + lan
·       Latih-tubi mengeja dan menyebut        perkataan yang dipaparkan.
·       Menulis/mewarna/
     melukis perkataan/
      gambar       yang
      lengkap      dengan
      perkataan  
      KVKK + KV + KVK.
·       Membaca ayat-ayat
     mudah       secara
     mekanis,    kelompok
    dan individu seperti:
1.       Aminah mendapat bungkusan.
2.       Tengkorak orang dalam peti.
3.       Panggilan telefon dari kakak.
·       Melengkapkan
perkataan pada ayat.
·       Memahamkan ayat-ayat yang dibaca dengan menjawab beberapa soalan pendek.
·       Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan.




27      Perkataan
KV + KVKK + KVK

Pada akhir pelajaran  murid dapat :
1           Menyebut nama benda dengan perkataan KV + KVKK + KVK yang betul.
2          Mengeja perkataan
3          KV + KVKK + KVK dengan  betul.
4           Menulis perkataan/ ayat berdasarkan gambar dengan betul.
5          Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah berdasarkan suku kata yang telah dipelajari dengan betul.


1         Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru.
2         Menyatu dan memadankan suku-suku kata berdasarkan gambar.
3         Mengisi suku kata awalan atau pertengahan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar.
4         Menulis perkataan berdasarkan gambar.
5         Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata.
6         Memadankan perkataan dengan gambar.
7         Memadankan perkataan dengan ayat yang sesuai.
8         Melengkapkan perkataan yang dipelajari pada ayat supaya menjadi ayat yang sempurna.
9         Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu.
10      Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan.
11      Menulis ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk.


·       Paparan gambar dengan perkataan KV + KVKK+ KVK.
·       Menyebut ceraian kad-kad suku kata KV + KVKK+ KVK.
·       Memadankan kad-kad suku kata menjadi perkat
KV + KVKK+ KVK.
      Contoh:
      pe + rang + kap
            me + nang + kap
             me + rang + kak
·          Latih-tubi mengeja dan menyebut perkataan yang dipaparkan.
·          Menulis/mewarna/melukis perkataan/
gambar yang lengkap dengan perkataan
KV + KVKK+ KVK.
          Membaca ayat-ayat mudah secara mekanis kelompok dan individu seper1.       Sang Kancil kena perangkap.
2.       Pemburu itu menangkap ular.
3.       Adik Salmah merangkak.
·          Melengkapkan perkataan pada ayat.
·          Memahamkan ayat-ayat yang dibaca dengan menjawab beberapa soalan pendek.
·          Menulis ayat-ayat yang telah di baca pada buku latihan.


28      Perkataan yang melibatkan diftong dan vokal berganding.


Pada akhir pelajaran  murid dapat :
1.        Menyebut perkataan  yang ada diftong dengan betul.
2.        Mengeja perkataan
3.        yang melibatkan diftong dengan  betul.
4.        Menulis perkataan/ ayat berdasarkan diftong dengan betul.
5.        Menyebut perkataan  yang ada vokal berganding dengan betul.
6.        Mengeja perkataan
7.        yang melibatkan vokal berganding dengan  betul.
8.        Menulis perkataan/ ayat berdasarkan vokal berganding dengan betul.
9.        Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah yang melibatkan diftong dan vokal berganding dengan betul.


1         Menyebut perkataan yang ada diftong.
2         Menyebut perkataan yang ada vokal berganding.
3         Menulis perkataan yang ada diftong dengan betul.
4         Menulis perkataan yang ada vokal berganding dengan betul.
5         Membaca / mengeja perkataan yang melibatkan diftong dan vokal berganding.
6         Memahamkan perkataan yang melibatkan diftong dan vokal berganding.
7         Membaca ayat-ayat yang mengandungi diftong dan vokal berganding.
8         Menulis ayat-ayat yang mengandungi diftong dan vokal berganding.
9         Mengeja dan membunyikan terus perkataan yang telah disediakan.
10      Mengisi tempat kosong dengan perkataan yang sesuai.
11      Latihan ejaan terancang.








·         Menyebut paparan suku kata  diftong. Contoh:
    lau, kai, rai, pai
·         Menunjuk suku yang disebut    oleh guru.
·         Mencantumkan suku kata diftong dengan suku kata yang lain menjadi          perkataan yang        bermakna.
   Contoh:
      pulau, pakai,     tapai,   serai
·         Mengeja perkataan yang melibatkan     diftong.
·         Menulis dalam buku atau melengkapkan lembaran kerja.
·         Menyebut paparan suku kata vokal berganding.
Contoh.
      ai, au, ia, ui, iu
·         Menjadikan vokal berganding perkataan yang bermakna.
   Contoh:
      kail, paut, liar,   buih, tiup
·         Membaca ayat-ayat mudah    secara mekanis,    kelompok dan    individu seperti:
1.       Kami berkelah di pulau.
2.       Fatimah pakai topi hijau.
3.       Adik bermain buih sabun.
·         Memahamkan ayat-ayat yang dibaca dengan menjawab      beberapa soalan.


29      Perkataan yang melibatkan huruf konsonan bergabung (diagraf).


Pada akhir pelajaran  murid dapat :
1.        Menyebut perkataan  yang ada digraf dengan betul.
2.        Mengeja perkataan
yang melibatkan digraf dengan  betul.
3.        Menulis perkataan/ ayat berdasarkan digraf dengan betul.
4.        Membaca 3 daripada 4 ayat-ayat mudah yang melibatkan digraf dengan betul.


1         Menyebut perkataan yang ada diagraf.
2         Menulis perkataan yang ada diagraf.
3         Menulis perkataan yang melibatkan diagraf.
4         Membaca / mengeja perkataan yang melibatkan diagraf.
5         Memahamkan perkataan yang melibatkan diagraf.
6         Membaca ayat-ayat yang mengandungi diagraf.
7         Menulis ayat-ayat yang mengandungi diagraf.
8         Mengeja dan membunyikan terus perkataan yang telah disediakan.
9         Mengisi tempat kosong dengan perkataan yang sesuai.
10      Latihan ejaan terancang.








·         Menyebut paparan suku kata  digraf. Contoh:
      nga, ngu, nyi,   sya, nya, ngau,         nyi
·         Menunjuk suku kata yang disebut oleh guru.
·         Mencantumkan suku kata digraf dengan suku kata yang lain menjadi    perkataan yang    bermakna.
   Contoh:
      nganga, nyanyi,       ngeri, punya,     sunyi  
·         Mengeja perkataan yang melibatkan     diagraf.
·         Menulis dalam buku atau melengkapkan lembaran kerja.
·         Membaca ayat-ayat mudah    secara mekanis,    kelompok dan    individu seperti:
1.       Kakak nyanyi dalam bilik.
2.       Ini Halim punya baju.
3.       Malam ini sunyi.
·         Memahamkan ayat-ayat yang dibaca dengan      menjawab beberapa soalan.

31. Membaca dan membina ayat mudah

Pada akhir pelajaran  murid dapat:
1           Membaca 3 daripada 4 ayat berdasarkan gambar yang diberi dengan betul.
2          Menyusun perkataan menjadi 3 daripada 4 ayat berdasarkan gambar dengan betul.
3          Membina 3 ayat mudah berdasarkan perkataan/ gambar yang disediakan dengan betul.
4         Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan.

1         Membaca ayat-ayat mudah berdasarkan tajuk yang lalu.
2         Memahamkan ayat-ayat yang dibaca melalui soalan yang diajukan.
3         Menyusun perkatan menjadi ayat yang lengkap.
4         Membina ayat mudah berdasarkan tajuk-tajuk atau gambar yang dilihat.
5         Mengeja dan membunyikan terus perkataan yang telah disediakan.
6         Mengisi tempat kosong dengan perkataan yang sesuai.
7         Latihan ejaan terancang.


·       Membaca ayat bergambar yang dipaparkan.
·       Mengeja perkataan yang terkandung pada ayat.
·       Menjawab soalan mudah.
·       Mengisi tempat kosong dengan perkataan yang disediakan.
·       Menyusun ayat berdasarkan perkataan/ gambar yang disediakan.
·       Membina ayat secara berpandu.
·       Menulis semula ayat-ayat dalam buku latihan.
·       Melengkapkan lembaran kerja.

32.   Bacaan dan pemahaman.


Pada akhir pelajaran murid dapat :

1          Membaca 3 daripada 4 ayat berdasarkan gambar yang diberi dengan betul.
2          Membaca petikan mudah dengan betul.
3          Menyusun ayat supaya betul susunannya berdasarkan gambar bersiri.
4          Membaca dan menjawab soalan pemahaman.




1         Membaca ayat-ayat yang disediakan.
2         Membaca petikan mudah.
3         Menyusun ayat supaya betul susunan mengikut turutan.
4         Menjawab soalan pemahaman.

· Membaca    beberapa ayat    yang dipaparkan.
· Mengeja      perkataan-   perkatan pada       ayat yang    diajukan.
· Membaca petikan    mudah.
·       Menjawab soalan-soalan pemahaman.
· Menulis dalam         buku latihan atau            lembaran kerja.
· Pengayaan membina ayat /    menyusun ayat /   memadan ayat /          mengisi tempat    kosong / pantun    dsb.

1 ulasan:

  1. If you're attempting to lose kilograms then you certainly need to start using this brand new personalized keto meal plan.

    To create this service, certified nutritionists, fitness couches, and professional chefs have joined together to produce keto meal plans that are powerful, painless, price-efficient, and satisfying.

    From their grand opening in January 2019, 100's of people have already transformed their figure and health with the benefits a smart keto meal plan can give.

    Speaking of benefits: clicking this link, you'll discover 8 scientifically-certified ones offered by the keto meal plan.

    BalasPadam